Rozhovor

Roberto Barletta – Xavian

 

V prvním díle seriálu Ikony českého Hi-Fi vám představujeme opravdovou ikonu této branže, majitele úspěšné české značky reproduktorů Xavian, Roberta Barlettu. Přejeme příjemné čtení.

Roberto, jak to všechno vlastně začalo?

V Itálii jsem se pět let  věnoval navrhování zesilovačů a reproduktorových soustav. V mém rodném městě Turínu jsem v roce 1993 poznal svou budoucí ženu z Prahy. Během půl roku jsem se rozhodl pro velkou životní změnu – přestěhování se do Prahy. V Praze se mi po mé profesi začalo brzy stýskat, také jsem snil o tom, že bych si vyráběl své vlastní reprosoustavy. Tehdy byl život v Praze o dost jiný, než jaký je teď, bylo dost obtížné sehnat správné materiály a adekvátní dodavatele. Pamatuji si, že jsem poptával výrobu dřevěných ozvučnic u čtrnácti různých firem, ale vzory vždy dopadly neuspokojivě. Brzy jsem si uvědomil, že musím vlastnit svou truhlárnu a v co nejvíce dílech a komponentech být soběstačný. Na začátku jsem dělal všechno úplně sám v přízemních prostorech na Vinohradech. Aby komplikací nebylo málo, zažil jsem i velkou noční krádež zařízení. Pro tehdejší firmu „one man band“ nebylo vůbec jednoduché tuto nepříjemnost zdolat. Ale jako vždy víra a vnitřní síla dokážou překonat i zdánlivě nepřekonatelné.

Kdo vás v Itálii zásadně nasměroval nebo inspiroval? Byl-li někdo takový.

V Itálii mě zásadně ovlivnilo dětství v mé rodině ze strany matky. Všichni mí strýcové byli hudebníci: bubeník, zpěvák, kytarista a trombonista. Trávil jsem s nimi více času než s mými rodiči a to mě jistě významně nasměrovalo k lásce k hudbě, k muzikálnosti, k potřebě kvalitního poslechu hudby. Když mi bylo čtrnáct, začal jsem stavět první reprosoustavu na bázi anglického projektu. Následovaly různé zesilovače, přirozeně pak navázalo studium elektroniky. Hluboký dojem ve mně zanechal italský konstruktér Aloia, proslulý především svými zesilovači s nízkou zpětnou vazbou a pětipásmovými reproduktory.

Jak jste prožíval změnu životního místa, když jste se přestěhoval do Prahy?

V roce 1993 mi bylo 23 let. Byl jsem nezkušený, nemluvil jsem česky. Začátek byl opravdu těžký, i z hlediska sociálního. Jak mi kamarády z Itálie bylo avizováno, velmi brzy se mi začalo stýskat po buvolí mozzarelle, po espressu, po slunci, po lidském kontaktu. Praha byla tehdy jiným městem, než je dnes. Životní tempo bylo jaksi pomalejší, pražské Vinohrady, kde jsem bydlel, měly své speciální kouzlo. Oceňoval jsem klid a čas na přemýšlení, což mi v Itálii chybělo. Byl jsem fascinován českou systematičností a smyslem pro pořádek. Budování mého „habitatu“ mi trvalo asi sedm let. Habitat pro mne znamená: kamarádi, místa, kam chodím rád na kávu a na večeři, bydlení jako takové, kontakty všeho druhu (automechanik, kde nakupovat, kam jít za kulturou apod.).

Jak vnímáte český a světový trh od doby, kdy Xavian začal vyrábět první prototypy, až po dnes? Jaký vnímáte rozdíl?

Český trh je zarytě konzervativní. Teprve v posledních pěti letech společenský vkus začal přijímat nestandardní provedení zboží a určitou extravaganci. Stále postrádám smysl pro eleganci a lehkost. Nicméně je pro nás domácí trh samozřejmě velmi důležitý: několikrát jsme získali nejvyšší ocenění veřejnosti za výrobek roku a nejoblíbenější výrobek. Během patnácti let zde máme tisíce spokojených zákazníků, za které jsme velmi vděčni a kterých si moc vážíme. Tam, kde je v zahraničí Xavian delší dobu distribuován, jeho oblíbenost je někdy až překvapující. Příkladem je Jižní Korea, náš nejsilnější obchodní partner. Země, která miluje klasickou hudbu a která má na trhu k dispozici veškeré značky a druhy výrobků, si dokázala vybudovat velmi silný vztah ke Xavianu. V dnešní době, kdy je trh přesycen produkty z Číny, považuji stávající zakotvení Xavianu na trhu za dobrý obchodní úspěch a hlavně osobní uspokojení.

Jak byste mohl definovat poslání Xavianu? Většinou se hezké věci dělají s určitým posláním.

Již od začátku jsem chtěl vyrábět klasické reprosoustavy. Itálie je sice zemí designu, ale jakýkoli moderní design se zakládá na klasických prvcích. Klasika umí překonat módu a trendy. Reprosoustava, poctivě řemeslně vyrobená, je prvkem domácího interiéru, jehož hodnota se nemění. Jinými slovy jsem vždy chtěl vytvořit něco, co má hodnotu a je svým způsobem krásné. Krásná reprosoustava by měla hrát krásně. Dilema je, co je to krásná reprodukce. Hudbu vnímáme každý jinak, subjektivně. Navíc hudebních žánrů máme desítky. Já mám rád takovou soustavu, která jakoby sama od sebe ráda zpívala. Slovo, které nejlépe popisuje tuto vlastnost, je muzikálnost.

Jaké jsou vaše oblíbené brandy?

Mám rád značky, které jsou spíše menší, rodinného původu a s tradicí. Např. Panerai u hodinek, Armani u brýlí, Maserati u aut, Garofalo u těstovin, Poltrona Frau u kožených sedaček… Jak vidíte, působím jako patriot. Ale když se člověk narodí v zemi, kde je už od malička veden k citu pro estetiku (teprve v Čechách jsem si uvědomil, co znamená např. katolická mše z hlediska barev, zpěvu, hudby, rituálů, symboliky) oslovují vás jen určité tvary, linie a charaktery, které jsou v harmonii s tím, co jste zažil od dětství.

Xavian je dnes českým publikem vnímán jako top značka v Hi-Fi segmentu. Jak je to ve světovém měřítku? Je těžké se prosazovat na světovém trhu?

Již od začátku jsme si zakládali na ruční výrobě. Ta dokáže vtisknout výrobku charakter a svým způsobem i duši. I nejkvalitnější hudební nástroje jsou stále vyráběny ručně. Z této skutečnosti vyplývá, že se naše soustavy nemůžou pohybovat v nižších cenových hladinách. Přesto si myslím, že oproti větším zahraničním značkám je náš poměr cena/výkon pozoruhodný. Prosazovat se v zahraničí je mnohdy otázkou kvality distributora. Všeobecně je to ale velmi těžké. Klasická reklama nebo propagace ztrácí v našem oboru smysl: v jakémsi časopisu jsem se dočetl, že v oboru existuje cca 600 různých značek! Nejlepší je posluchačům přímo dokazovat, jaká je virtuozita našich modelů: nechat je poslouchat jejich oblíbené skladby.

V kolika zemích si dnes koupíme Xavian?

Oficiálně máme zastoupení v patnácti zemích po celém světě. Prodali jsme však snad do všech koutů světa včetně Aljašky, Nového Zélandu, Jihoafrické republiky, Kanady, USA…

Jaká byla odezva na poslední výstavu v Praze. Měli jste krásné kostýmy a uvedli jste na trh nový model Preludio.

Reakce ze strany návštěvníků byly velice pozitivní: mnozí byli překvapeni velmi přijatelnou cenou nového Preludia. Dva živé benátské kostýmy připoutávaly pozornost k naší expozici. Šlo o snahu originálně prezentovat Preludio v době konání karnevalu v Benátkách.

Kam Xavian v současné době směřuje? Co je vaším cílem nebo snem?

V této době si velmi vážíme pevné stability, které jsme dosáhli. Moje častá osobní přítomnost v pražské Opeře a v Rudolfinu mě inspiruje v hledání vyšší dynamické nespoutanosti hudebního projevu. Už dva roky pracuji na unikátní koncepci exkluzivního modelu. Tato koncepce vyžaduje nevídané investice mého času, vzniká i mnoho nákladných prototypů.

Na jakém novém projektu pracujete po úspěšném zavedení Preludia na trh?

Řada Orchestra bude postupně doplněna o další dva rozměrnější a „důležitější“ modely. Také připravujeme závěsnou aktivní basovou jednotku. Dnešní nabídka Xavianu je na manufakturní rozměry firmy velice široká a díky kusové výrobě umíme uspokojit většinu požadavků našich zákazníků.

Chceme touto cestou poděkovat našim zákazníkům za důvěru a přízeň. Zveme je k registraci na našich facebookových stránkách. Budeme tím v bližším kontaktu, zákazníci se dozvědí o našich novinkách a různých hudebních událostech, které také propagujeme a doporučujeme.

Děkujeme za poutavý rozhovor a těšíme se na další produkci vaší firmy.

Doporučujeme

domácí-kinosál-dolby-atmos-5.1

Facebook

FULLSTARS LOVE

Fullstars.cz Copyright Fullstars s.r.o. Všechna práva vyhrazena | website by LBWorks | web crafted by 2046 | RSS