Rozhovor

Jan Brassány – rozhovor pro Fullstars

Dalším významným hostem na Fullstars je Jan Brassány, uznávaný výrobce zesilovačů. Je známý též jako zachránce těch, kteří si koupili kusové unikátní hi-fi výrobky zahraničních firem, ale posléze nemohli najít žádné servisní pracoviště, které by jim je opravilo.

 

Pane Brassány, jak to všechno vlastně začalo? Název je nám všem jasný, ale kdy jste dostal první impulz zabývat se hi-fi technikou?

Tak já jsem si začal už velmi dávno jako malý kluk hrát s elektronikou. Stále jsem něco pájel, zkoušel všechny možné zapojení; nicméně k nápadu nabízet něco lidem mě dovedl okruh známých. Vlastně mě k tomu, dá se říct, dokopali. Chodili za mnou, jestli bych dokázal to či ono vyrobit, a to se stalo mou inspirací. Takže přibližně před dvaceti lety jsem začal hledat různá řešení elektronických obvodů. Hodně jsem pracoval s elektronkami a šťastnou náhodou jsem poznal člověka, který je přímo vyráběl. Slovo dalo slovo a začali jsme vymýšlet, kudy jít dál. Původním záměrem bylo udělat nekompromisní elektronkový zesilovač, což se pak ukázalo jako velmi špatně řešitelné nebo v tehdejších podmínkách u nás neřešitelné. Každopádně to byl zárodek dalšího vývoje, kdy jsme si řekli, že musíme vycházet z toho, co máme, a sáhli jsme k tranzistorům. Záměrem bylo vytvořit zesilovač, který bude splňovat hifistické parametry, a myslím, že se podařilo vytvořit řešení, které zapadlo mezi ostatní konkurenční značky v té době. V devadesátých letech tady byla spousta přístrojů, které stály spoustu peněz, ale uspokojivě nefungovaly. Pak tady zase byly stroje, které nemohly být v té době doceněny. Já jsem v té době začal dělat přístroje, které by se mi líbily, protože jsem přesně věděl, co chci. Byla to tehdy, stejně jako dnes, kusová výroba. Pár zesilovačů jsem vyrobil a prodal, a to mi dalo zase další směr. Jediný problém byl v nutnosti kompromisu, tedy aby byly moje přístroje podle mých představ, a zároveň byly opětovně vyrobitelné. Některé koncepty jsme byli schopní jednou vyrobit, ale těžko jsme je byli schopní ve stejné kvalitě zopakovat a už vůbec ne prodat. A vyrábět něco, co je neprodejné, mi přišlo a přijde opravdu zbytečné. Takže mě to donutilo zase o kousek sestoupit, ale stejně jsem se stále snažil ony kompromisy používat spíše v obvodech, které jsou v přístrojích méně důležité.

 

Takže jste vytvářel elektronkovo-tranzistorové zesilovače. Já mám někdy pocit, že se hifisti dělí na dva tábory. Elektronkové a tranzistorové. Jaký na to máte názor?

Víte…já nemám rád nějaké škatulky. Cíl je vždy stejný – zesilovač musí na určité úrovni zprostředkovat poslech hudby. Nemyslím si, že je jedno lepší než druhé. Oba druhy zesilovačů lze udělat dobře a špatně. Často se v těchto diskuzích předkládají různá měření, ale myslím si, že se zapomíná na to, že byť se měří správně, nejdůležitější je zapojení do řetězce komponentů. A i dobře naměřený přístroj se může nakonec projevovat špatně. Zdá se mi, že je celkem hodně elektronkových zesilovačů, které nejsou kvalitou moc vysoko, a už jenom poslechem poznáte, že uvnitř je nevhodné zapojení nedobře zvolených lamp. Ale nesouhlasím s názorem, že elektronkové zesilovače jsou nějaké a tranzistorové jiné. Znám stroje, kde byste nepoznal, že jsou s elektronkami a naopak. Další častou možností je použití jak elektronek, tak tranzistorů. Často je na výstupu lampa a na vstupu “operák”. Obecně mají elektronky řadu nevýhod. Jsou mnohem náchylnější na elektromagnetické pole, stárnou, musí se měnit. Když si půjdete koupit novou, tak zaručeně nebude hrát stejně jako ta, co tam byla. Když bych přivezl hromadu lamp, tak z nich vyberu pár kusů, ze kterých pak zbyde opravdu minimální množství na finální výrobek, což samozřejmě konstrukci velmi prodražuje.

 

Proč je tedy používáte?

Pokud se elektronka správně použije, chová se k hudbě přátelštěji než tranzistor. Používám je pouze v nevýkonových obvodech. Tzn. v předzesilovačích, kde se chovají jako téměř ideální zesilovací prvek, je-li vše správně ošetřeno.

 

Kdo Vás nejvíce inspiroval? Schémata, která používáte, jsou vaše vlastní patenty?

To bych neřekl. Samozřejmě jsem vycházel a stále vycházím z obecně známých a ověřených postupů, které si upravuji podle vlastních představ. Když se nějaký odborník podívá na moje schémata, tak neuvidí nic světoborného. Řešení jsou to poměrně známá, ale podstatnější je to, jak jsou technicky zpracovaná. Nastavení pracovních bodů, kvalita součástek, umístění obvodů v přístroji, použité materiály – to jsou všechno parametry, které zásadně rozhodují o výsledném produktu. Když bude pět různých výrobců vyrábět stejné zapojení, tak to pokaždé bude hrát úplně jinak.

 

Je nějaká značka, kterou v tomto oboru máte nejraději?

Asi není. Nevidím, žádnou firmu jako vysloveně pozitivní a jinou jako negativní. Každá se snaží o trochu jiný záměr a oslovuje trh něčím jiným. Není ani nikdo, kdo by byl můj guru a já se snažil ho napodobit. Mám určitou vizi a za tou postupně jdu. Navíc si nechávám svoje výrobky kriticky posoudit od lidí, kteří nejsou pouze konzumenti, ale jsou i hudebníci. To jsou pro mě podstatné informace.

 

Ještě zůstanu u značek. Jsou nějaké reproduktory, které hrají nejlépe s vašimi zesilovači?

Nemyslím si. Snažím se o co největší univerzálnost, ale nepopírám, že určité kombinace jsou vhodnější a jiné méně. Vždy je to složité posoudit. Každý v tom zážitku hledá něco jiného. Nicméně jako odrazující případ mohu uvést pár známých, kteří si po zakoupení aparatury nakonec po dlouhém laborování koupili kabely, které cenu zesilovače převýšily.

 

Jak ale takovou kombinaci nejlépe vybrat?

Zesilovač není nejpodstatnější. První je zdroj signálu. Řekl bych, že se lze řídit jednoduchým postupem. Vezměme 100% sumy, kterou chceme investovat a rovnoměrně jí rozdělme mezi jednotlivé komponenty v sestavě zdroj (CD, SACD), zesilovač, reproduktory. Rozhodně není dobré šetřit na zdroji. Jak se to často praktikuje.

 

Když se bavíme o zesilovačích, tak mě nedá se nezeptat na aktivní kabely, jež jsou v podstatě také zesilovačem. Jak byste hodnotil jejich funkci.

Tak je to vlastně zesilovač s nulovým ziskem. Přiznám se, že s tím nemám žádnou praktickou zkušenost. Všechno má jistě svoje pro a proti. Na jednu stranu je to skvělá myšlenka, ale obával bych se, že je tím také možné něco nežádoucího zanést do signálové cesty. Takže bych byl v tomto ohledu opatrný. S jistotou lze říci, že to pomůže komponentům, které si spolu impedančně nerozumí. V opačném případě bude aktivní kabel prvkem navíc.

 

Jaký byste doporučil postup při výběru aparatury o čtyřech komponentech, tedy s SACD, předzesilovačem, zesilovačem a reproduktory?

Asi bych poradil řídit se hlavně vlastním úsudkem a věci si vyzkoušet na vlastní uši.

 

To je ale velmi těžké bez dlouhé poslechové zkušenosti.

Ano, je to těžké a jistě se ty názory a rozhodnutí postupně každému budou měnit. Moje zkušenost je taková, že musím někdy poslouchat tisíc hodin sestavu, než poznám všechny aspekty v projevu a můžu určit, je-li to pro mě to pravé. Každopádně bych doporučil nejdříve si ujasnit, na jaký poslech to chci, bude-li to v malé nebo ve velké místnosti, nebo jestli to budu poslouchat večer potichu či kdykoliv a nahlas. Pak také jakou hudbu vlastně poslouchám atd.

 

Čas se nám krátí, a proto se zeptám na poslední otázky. Co vlastně teď Brassány dělá?

Snaží se expandovat. V současnosti je výroba opravdu kusová. Stále se sice něco vyrábí, ale skladové zásoby jsou minimální. Nicméně je zřejmé, že svoje zákazníky si značka stále nachází, což je také důvodem mé aktuální velké snahy vyrobit větší skladové zásoby a značku s pomocí mého syna pozvednout.

 

Jaký Váš výrobek považujete za nejlepší, nebo nejoblíbenější?

Snažím se vyrábět řadu věcí, které pokrývají ty nejžádanější aplikace na trhu. V současnosti dospívám k názoru, že základem nabídky je integrovaný zesilovač. Jako další bych asi určil předzesilovač s dvojitým koncovým stupněm, tzv. bi-amping. To je z hlediska distribuce signálu asi nejlepší. Nicméně největší zájem je stále o tzv. integráče.

 

Teď mě ještě napadá, že jsem snad nikdy neviděl dálkový ovladač k vašim zesilovačům. Mají je vůbec?

…(smích) To je dlouhá historie. Původně neměli. Teď zase mají, ale stále je to ve vývoji. Snažím se najít co nejlepší variantu, kdy obvody ovladače nebudou ovlivňovat obvody zesilovače, a zároveň se tím bude přístroj spolehlivě ovládat.

 

Pane Brassány, děkuji Vám za rozhovor a přeji Vám za Fullstars mnoho úspěchů ve vaší práci!

 

 

 

 

Doporučujeme

domácí-kinosál-dolby-atmos-5.1
vifa-helsinki-přenosný-bezdrátový-reproduktor

Facebook

FULLSTARS LOVE

Fullstars.cz Copyright Fullstars s.r.o. Všechna práva vyhrazena | website by LBWorks | web crafted by 2046 | RSS