Hudba

Rocková strašidla, díl II.: Alice Cooper, požírač hadů

 

Druhý díl o Strašidlech rock´n´rollu nás zavede do let sedmdesátých, která jsou vnímaná jako zlatý věk teatrálního rocku. Pódiová vystoupení Kiss, Davida Bowieho nebo i Queen sázela na pompéznost, kostýmní stadiónová vystupování a provokovali maloměšťáky, kteří sotvaže stačili strávit happeningy 60. let, už na ně dorážely drsné hororové přízraky v podobě černokněžníka a pojídače hadů Alice Coopera…

 

Kdo ví, co by dnes dělal zakladatel hororových kabaretů, kdyby si ho v roce 1969 náhodou nevyhlídl Frank Zappa ve věhlasném nočním klubu Whiskey-a-GoGo v Los Angeles. Tenkrát nikdo netušil, že se zrodil jevištní mýtus. Alice Cooper, občanským jménem Vincent Damon Fournier, vydal album Pretties For You, které sice dnes nestojí ani po těch letech za poslech, nicméně stalo se základním pilířem umělcovy pozdější tvorby. V písních se až okatě inspiroval tvorbou Rolling Stones, Beatles nebo The Who a Cooper byl v té době ještě na hony vzdálený pozdějšímu detroitskému rocku. Až následující počin Love It To Death prorazil se singlem I‘m 18, který se stal hned po vydání populárním a školní mládeží byl vřele přijímán. I tak je ale jasné, že se nejednalo o žádný hudební zázrak, co tehdy skupina okolo zmalovaného protagonisty předvedla. Jednoduchá melodika a triviální harmonické postupy hudební kritiky příliš neuchvátily. Následující singl School‘s Out ze stejnojmenného alba se ale stal generační výpovědí a dodnes je to (kromě Another Brick In The Wall Pt.2 od Pink Floyd) jeden z největších školních protest songů.

 

Fanoušky si Cooper získal nakonec jinak: začal předvádět schizofrenní show, kde nechyběli hadi, gilotiny, elektrická křesla, podezřelé kreatury a krvavé kulisy. V ruce držel mikrofon s panenkou a následovaly prapodivné voodoo seance. Jeviště připomínalo (a stále připomíná) hororový kabaret, kde se odehrává koncepční příběh jakéhosi masového vraha. Albem Welcome To My Nightmare dosáhl svého uměleckého vrcholu a světové popularity. Od té doby točí jedno album za druhým; poslední studiový počin, již devatenáctý v pořadí, se jmenuje jak jinak Welcome 2 My Nightmare. A o co jde v jeho show? „Je to noční můra, která hází člověka z jednoho místa do druhého. Přičemž se zdá, že vše se děje naprosto logicky a nikoho to ani nepřekvapuje. Hrdina se dostane do absurdní situace, ale neví, jak se tam dostal. Je obklopený děsivými přízraky a obludami, nakonec se ale probudí a zjistí, že to nebyl jenom sen…“

Nepřipomíná vám to něco? Jasně, kdo neviděl kultovní hororovou sérii Noční můru v Elm Street, nemůže ani porozumět Cooperovým songům, které inspirovaly nejenom heavymetalové velikány Gwar, Slipknot Roba Zombieho nebo Marilyna Mansona, ale i celý filmový průmysl. Hitchkokovým příběhům vdechl brutalitu a snivou grotesknost, stal se předobrazem zabijáka Jasona Voorsheea, proslulého hrdiny z filmu Pátek třináctého. Nikoho tedy nepřekvapí, že se mihnul občas i v nějakém tom filmu, včetně Freddyho smrt: Poslední zúčtování z roku 1991. Alice Cooper se stal průkopníkem spojení hudby a obrazu. Jeho koncertní videa jsou nejzdařilejšími hudebními dokumenty své doby. Jako první natočil společně s hororovou ikonou Vincentem Pricem koncertní film Welcome To My Nightmare za pouhých dvacet tisíc dolarů, na který dodnes fanoušci hororové grotesky nedají dopustit. Na kolik by ho to přišlo asi v dnešní době, kdy doba přeje 3D?

 

 

 

< >
alice_1
alice_2
alice_3
alice_4
alice_5
alice_6

Doporučujeme

vifa-helsinki-přenosný-bezdrátový-reproduktor
domácí-kinosál-dolby-atmos-5.1

Facebook

FULLSTARS LOVE

Fullstars.cz Copyright Fullstars s.r.o. Všechna práva vyhrazena | website by LBWorks | web crafted by 2046 | RSS