Hudba

Madredeus: Spirit of Lisbon (the Very Best of Madredeus)

Pojem „fado“ znamená „osud, úděl“ a zhruba tak nějak hudba takto označená také zní. Pod tíhou osudu se obvykle radostně nekřepčí, ačkoliv příliš se mu poddat také nikam nevede. Žena námořníka stojí na břehu moře a sleduje, jak její muž odplouvá v tekoucí bárce někam do dálek; těžko říct, zda jej ještě někdy uvidí, zbývá jen poslat po vlnách píseň plnou smutku a naděje. Takový pocit je mezinárodně srozumitelný a nemusí jít jenom o námořníky; snadno si představíte podobný smutek ženy, jejíž muž odjíždí na kombajnu někam do širých lánů za Kolínem.

 

Madredeus dodnes prodali na tři miliony desek. Těžko by tomu v roce 1987 během natáčení první desky Os dias da Madredeus asi uvěřili – točilo se v jejich zkušebně a nahrávání se muselo trefit do pětiminutových sekvencí, které odděloval rachot kolem projíždějící tramvaje. Madredeus by dnes nejspíše byla ceněná lokálně působící skupina, kdyby si jí v devadesátých letech nevšiml režisér Wim Wenders. Těžko říct, o čem přesně je jeho film Lisbon Story – příběh zvukaře Phillipa, který v Lisabonu hledá zmizelého režiséra filmu, aby se nakonec sám ztratil ve městě, v jeho hudbě a v krásných očích zpěvačky Teresy Salgueiro, nakonec působí spíše jako forma, v rámci které se oslavuje duch Lisabonu a jeho hudby. Wenders „objevil“ a otevřel fado světu stejným způsobem, jako to udělal v případě kubánské hudby o pět let později prostřednictvím filmu Buena Vista Social Club. Soundtrack z Lisbon Story s názvem Ainda je snad jeden z nejkrásnějších, a vzhledem k tomu, jakou úlohu hraje hudba v tomto filmu, určitě obstojí jako samostatná deska.

 

 

„Zlaté období“ skupiny, která nejčastěji hrála jako kvintet či sextet v obsazení kytara, klávesy, cello, harmonika, kontrabas a zpěv, trvalo zhruba do přelomu tisíciletí s deskami O Espírito da Paz a O Paraíso; završil jej v roce 2000 první výběr toho nejlepšího Antología. Ve skupině se začaly objevovat trhliny, které vyústily v odchod zakládajících členů – cellisty Francisca Ribeira a akordeonisty Gabriela Gomese, kterým se přestal zamlouvat odklon od tradičního fada. Snaha zaujmout i jiné vrstvy posluchačů je  patrná třeba na desce Electronico z roku 2002, kterou tvoří remixy slavných skladeb ve stylu Café del Mar, a která je dobrá tak leda jako hudba do výtahu nebo na relaxační fázi po aerobiku.

Poslední hřebík, který držel „starý“ Madredeus pohromadě, vytrhla zpěvačka Teresa Salgueiro, jejíž vysoký soprán tvořil „značku“ skupiny; od roku 2007 už zpívá jenom sama – respektive, jako třeba na její sólové desce Obrigado s José Carrerasem či Caetanem Veloso.  Dnešní Madredeus v pozměněné sestavě jak co do jednotlivých hudebníků, tak nástrojového obsazení (baskytara a elektrická kytara) a s novou zpěvačkou už nemají ten jedinečný punc a znějí spíše jako skupina najatých hudebníků, kteří se snaží vézt na vlně, již rozjel někdo jiný.

 

 

Bohužel také vzhledem k tomu, že v roce 2010 na rakovinu zemřel zakládající člen, cellista Francisco Ribeiro, je na čase vydat reprezentativní výběr největších hitů a uzavřít tak jednu kapitolu. Základ výběru Spirit of Lisbon tvoří „hity“ z výběru Antología, jinak je deska dorovnána do formátu dvou CD různými více či méně povedenými remixy. Pro posluchače, který se chce s tvorbou Madredeus seznámit, je to ideální volba; a pokud má v sobě kouska melancholického srdce, zavede jej deska Spirit of Lisbon během času až do města na pobřeží Atlantiku konce osmdesátých let, kdy za oknem rachotí stará tramvaj a ženy námořníků zpívají krutému moři své smutné písně

 

Madredeus: The Spirit of Lisbon (The Very Best of Madredeus)

Formát: Audio CD (2 disky), 

Vydáno: 2012

Vydavatel: Nascente

 

 

 

  

 

Doporučujeme

stockholm-ice-blue-104043-300dpi
vifa-helsinki-přenosný-bezdrátový-reproduktor
aakash-nihalani-05
tidal-share
epson-proj
domácí-kinosál-dolby-atmos-5.1

Facebook

FULLSTARS LOVE

Fullstars.cz Copyright Fullstars s.r.o. Všechna práva vyhrazena | website by LBWorks | web crafted by 2046 | RSS