Film / Kultura

Závislosti Trainspottingu

T2 Trainspotting přichází po dvaceti letech jako pokračování notoricky známého heroinového filmu z roku 1996 s odpovědí na otázku, co přichází PO heroinové závislosti. Režie se ujal opět Danny Boyle. T2 Trainspotting rozhodně není tak úderný, kultovní či kontroverzní jako původní Trainspotting, ale také není trapný ani nudný, jak to občas u druhých dílů bývá. T2 pravděpodobně nemůže fungovat bez znalosti předchozího dílu, protože zcela upřímně nefunguje moc dobře ani jako samostatný film, zato je ale velmi úctivým a povedeným epilogem filmového příběhu, který mu předcházel a nastavil laťku opravdu vysoko.

Hrdiny tentokrát nespojuje fyzická závislost na droze, ale velmi silná závislost a lpění na minulosti, hlavním tématem filmu je nostalgie. Snímek je od začátku protkán měkkými flashbacky do dob prvního dílu, ale také do dětství hlavních protagonistů. Příběh nostalgicky zahrne veškeré oblíbené postavy, takže i divák si může vychutnat pořádný sentiment, když uvidí, kam se (ne moc překvapivě) posunuli během dvaceti let Renton, Spud, Sick Boy nebo Begbie. Mark Renton, kterého vystihl v prvním díle tehdy pětadvacetiletý Ewan McGregor jako cynického vypravěče a průvodce heráckým světem, je sice hlavní postavou a terčem pomsty, skutečné drama ale odehraje někdo jiný. Epicentrem budovaného příběhu a zároveň jeho vypravěčem se postupně stává nejvytrvalejší smažka Spud. Ewen Bremner Spuda ztvárnil perfektně ve vší jeho tragikomičnosti, se stále udiveným a vlastně roztomilým výrazem, který za dvacet let nezměnil ani o píď. Brutální nechutnosti prvního dílu, jako byl nezapomenutelný horor dítěte lezoucím po stropě nebo Spudova „příhoda“ v prostěradle, vystřídaly v tomto díle spíše snové vize, stíny a představy plné nostalgie doprovázející celý film včetně jeho formy. Vizuálně se T2 Trainspotting neváhá pustit do soudobých akčních výjevů, ale zároveň s velkými prázdnými celky a stopovanými scénami nepřestává citovat a odkazovat na původní film a to i ve všech plných barvách, které se jen přesunuly na nové lokace. Dalo by se téměř říct, že vedlejší postavou filmu je samotný Edinburgh, zachycený v celé své kráse a zároveň ohromující modernitě, spojené s novými obchody, auty, světly a tramvajemi. Stejně jako lidé, i místa se proměňují, jak film názorně ukazuje, a nejinak je tomu s fotbalem a hudbou. Soundtrack je tradičně geniální – krom výborných chytlavých „novinek,“ jako jsou Young Fathers nebo Wolf Alice, zahrnuje i „klasické trainspottingové“ tracky v novém hávu. A tak se z proslulého Born Slippy od Underworld stává Slow Slippy a nakonec se dočkáme i ikonické Lust for Life od Iggyho Popa, akorát v remixu od Prodigy.

Doporučujeme

domácí-kinosál-dolby-atmos-5.1

Facebook

FULLSTARS LOVE

Fullstars.cz Copyright Fullstars s.r.o. Všechna práva vyhrazena | website by LBWorks | web crafted by 2046 | RSS